Tiedote 2/2017
FullSizeRender-5

Kunnille jää vastuu koulupsykologipalveluista

Hallituksen esitys eduskunnalle maakuntien perustamista ja sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisen uudistusta koskevaksi lainsäädännöksi annettiin maaliskuun alussa. Esityksen mukaan järjestämisvastuu kouluterveydenhuollosta siirtyy maakuntiin, mutta kunnille jää vastuu muusta opiskeluhuollosta: koulupsykologi- ja -kuraattoripalveluista sekä yhteisöllisestä opiskeluhuollosta, joka on kouluympäristöön tiiviisti liittyvää edistävää ja ehkäisevää toimintaa.

Esityksessä todetaan, että yhteisöllinen opiskeluhuolto on kouluympäristöön tiiviisti liittyvää edistävää ja ehkäisevää toimintaa ja ”nykyisen oppilas- ja opiskelijahuoltojärjestelmän, jossa järjestämisvastuu on kokonaisuudessaan kunnilla, etuna voidaan pitää sujuvaa yhteistyötä koulun opettajien kanssa”.

Psykologiliitto otti kantaa koulupsykologi- ja -kuraattoripalvelujen säilyttämiseksi kuntien vastuulla yhdessä muiden järjestöjen kanssa viime vuoden helmikuussa ja lokakuussa (ks. kannanotot). Puheenjohtaja Annarilla Ahtola on tyytyväinen siihen, että hallituksen esitys I sote-lakipaketiksi mahdollistaa hyväksi koettujen käytäntöjen jatkamisen eri puolilla maata.

– Pakkosiirto maakuntiin olisi tuhonnut vuosikymmenien aikana rakennetut toimivat opiskeluhuollon rakenteet ja käytännöt valtaosassa kuntia ja kouluja, toteaa Ahtola.

– Hallituksen viisas ratkaisu mahdollistaa opiskeluhuollon jatkumisen kuntien sivistystoimissa mutta myös kuntien yhteistyön tai maakunnasta hankittavat palvelut silloin, jos tämä on todettu parhaaksi ratkaisuksi. Nyt päästään kehittämään toden teolla opiskeluhuollon sisältöjä uuden opiskeluhuoltolain mukaisiksi, kun hallinnolliset ratkaisut eivät enää tuota epävarmuutta.

Eduskunnan on tarkoitus käsitellä ja hyväksyä lakipaketti vielä tämän kevään aikana.

Kuva: Helena Hyyppä

Psykologin 2 2017 kannet

Ihmisyyden monimuotoisuus

Perjantaina ilmestyvässä Psykologi-lehdessä Lisa Friberg ja Marjo Ruismäki kertovat traumatisoituneiden vanhempien ryhmämuotoisesta auttamisesta. Traumaterapiakeskuksen Hoivattavaa vanhemmuutta -malli on uraauurtava.

Mielenterveysdiagnooseihin voi liittyä tieteellisiä ja eettisiä haasteita. Vuoden psykologian opiskelija Ida Honkanen toimii maailman parantamisen puolesta ja joidenkin psykologien kynästä irtoaa myös fiktio. Psykologi varmistaa tieteellisen laadun liikenneonnettomuuksien tutkinnassa.

Mutta kuka on liskojen sukua?

Tämä ja paljon muuta perjantaina Psykologi-lehdessä.

Oletko ehdokkaana kevään kuntavaaleissa?

Kokoamme kuntavaaleissa ehdokkaana olevien Psykologiliiton jäsenten tietoja liiton nettisivuille. Jos et vielä ole lähettänyt tietoa ehdokkuudestasi, lähetä viesti perjantaihin 10.3.2017 mennessä tiedottaja Helena Hyypälle. Saat paluupostissa kysymyksiä vastattavaksi.

Keskustelutilaisuus pääkaupunkiseudun kuntavaaliehdokkaille

Miten psykologi toimii politiikassa? Mitkä teemat ovat psykologeille tärkeitä? Miten yhteiskunnallinen näkyvyys vaikuttaa asiakastyöhön? Nuorten psykologien verkosto ja Helsingin seudun psykologiyhdistys Hepsy järjestävät sunnuntaina 26.3.2017 tilaisuuden, jossa keskustelemassa ovat kuntavaaleissa ehdolla olevat psykologit Anna Vuorjoki (Vas, Hki), Leea Halmetoja (SDP, Helsinki) ja Minna Atiye (Vihr, Vantaa).

Tilaisuuden kellonaika ja paikka ilmoitetaan myöhemmin. Mikäli olet kuntavaaliehdokkaana pääkaupunkiseudulla ja haluat mukaan tilaisuuteen, ota yhteyttä sunnuntaihin 12.3.2017 mennessä Paula Virtalaan, paula.virtala@helsinki.fi. Katso myös tilaisuuden Facebook-sivu.

Kuntavaalit käydään sunnuntaina 9. huhtikuuta 2017. Lisätietoa: kuntavaalit.fi.

Ammatinharjoittajan eläkemaksuihin muutos

Vuoden alusta tuli voimaan julkisten alojen eläkelaki (81/2016 – JuEL). Jos yrittäjä myy palveluitaan valtiolle eikä yrittäjällä ole YEL-vakuutusta, peritään palkkiosta JuEL:n mukainen eläkevakuutuksmaksu. Sama periaate on ollut jo aiemmin kunnallisessa eläkelaissa. YEL-vakuutuksen ottaminen ei ole pakollista, jos ammatinharjoittamisesta tai yritystoiminnasta saatu työtulo ei ylitä lain alarajaa eli 7 645,25 euroa vuonna 2017. Aloittava ammatinharjoittaja tai yrittäjä saa alennusta YEL-maksustaan.

Potilasvakuutus toiminimellä vs. yhtiössä

Jokaisella terveydenhuollon ammatinharjoittajalla ja yrittäjällä tulee lain mukaan olla potilasvakuutus. Ammatinharjoittajajäsenet saavat potilasvakuutuksen Psykologiliiton jäsenyyden kautta pyytämällä sitä liiton toimistosta tarja.koivuniemi@psyli.fi. Edellytyksenä on täyden jäsenmaksun maksaminen. Tämä potilasvakuutus kattaa kuitenkin vain sellaisen toiminnan, jota tehdään ammatinharjoittajana toiminimellä yksin toimien. Yritysten (Oy, Ky, Ay) tulee itse ottaa erillinen yritysten potilasvakuutus, joka kattaa yrityksen palveluksessa olevat työntekijät.

Psykologian alalla tapahtuu

Kuntoutus kouluilla -yhteistyöfoorumi

Psykologiliitto järjestää yhdessä muiden liittojen kanssa yhteistyöfoorumin kouluissa työskenteleville terapeuteille koulun ja kuntoutuksen arjen sujumiseksi 4.4.2017 Helsingissä.Tilaisuudessa nostetaan esille kouluympäristössä työskentelevien jäsenten arkea, esitellään hyvin toimivia malleja sekä kehitetään yhteistoimintaa. Kyseessä on osallistava keskustelutilaisuus, jossa sovitaan yhteistyökäytännöistä. Ks. tarkempi ohjelma ja ilmoittaudu mukaan 28.3.2017 mennessä täällä.

Mitä sote-uudistus merkitsee henkilöstölle?

JUKO järjestää yhteistyössä jäsenliittojensa kanssa kaikille liittojen jäsenille avoimia sote-iltoja kevään aikana viidellä paikkakunnalla. Tilaisuuksien tarkempi ohjelma vahvistuu lähempänä ko. ajankohtaa. Ensimmäinen ilta on 4.4.2017 Kuopiossa. Katso tarkemmat tiedot täältä.

Hoida mieltäsi – ehkäise uupumus

Vaasan psykologiyhdistys Vapsy kutsuu juhlavuoden yleisötapahtumaan 5.4.2017 Seinäjoelle. Siihen kuuluu ensin "Lainaa psykologi"-osuus, jossa saa vapaamuotoisen keskustelun merkeissä kysellä eri sovellusaloilla työskentelevien psykologien työnkuvasta, sekä yleisöluento. Katso tapahtuman mainos täältä.

Katso lisää tapahtumia Psykologiliiton nettisivuilta.

Päivi Frantsi_Kuva Jyväskylän yliopisto_Tarja Vänskä-Kauhanen
Päivi Frantsi; Kuva: Jyväskylän yliopisto / Tarja Vänskä-Kauhanen
psykologimessulogo2017_netti

Psykologimessujen verkkosivut aukeavat

Psykologimessut järjestetään 9.–10.11.2017 Paasitornissa Helsingissä. Messujen verkkosivut aukeavat perjantaina 10.3.2017 Psykologiliiton ja muiden järjestäjien jäsenille on messuille ennakkohinta: 2 pv/390 € ja 1 pv/200 €. Psykologiliiton opiskelijajäsenille yksi hinta: 70 €. Ennakkohinta on voimassa elokuun loppuun saakka. Katso lisää perjantaina: http://www.hogrefe.fi/psykologimessut.

Tervetuloa Psykologiliiton Facebook-ryhmiin!

Psykologiliitossa toimii yli 40 Facebook-ryhmää. Lisäksi puheenjohtaja Annarilla Ahtola ottaa omalla sivullaan kantaa ajankohtaisiin psykologian alan asioihin. Valitse omat ryhmäsi, liity seuraajiin ja ota osaa keskusteluun täällä.

Bulevardi 30 B 3, 00120 Helsinki
Puhelin (09) 6122 9122